Yksi on ja pysyy – Subaru

Markku Johansson on todellinen Subarumies. Vuosien aikana hän on ajanut useampaa eri mallia. Nyt hän kertoo, miksi hän on pysynyt merkkiuskollisena ja mitä mieltä hän on vuoden 2021 Outbackista.

Tervakoskella asuva Markku Johansson on aina ollut Subarumies. Innostus automerkkiä kohtaan heräsi 80-luvulla, kun hän hankki itselleen ensimmäisen Subarunsa; Subaru Leonen, jolla tulikin ajettua yhteensä yli 500 tuhatta kilometriä.

TEKSTI & KUVAT: ANNI NIEMINEN
TOUKOKUU 2022

Olin vähän sellainen vastarannankiiski. Halusin olla erilainen kuin muut ja ostin Subarun Datsun sijaan, Johansson muistelee nauraen.

Sille tielle jäätiin. Leonen jälkeen Johansson on ajanut neljää Legacya ja neljää Outbackia. Jos kaikkien perheenjäsenten Subarut lasketaan mukaan, miehellä alkaa olla kokemusta jo yli kahdestakymmenestä eri Subaruautosta.

Olen pysynyt merkkiuskollisena. Ei ole ollut mitään syytä lähteä vaihtamaan. Lisäksi hyvät palvelut ovat lähellä saatavissa, hän summaa.

Johansson on asioinut jo vuosia Riihimäen Auto Sorsassa, jossa vastassa on ollut paitsi ystävälliset palveluneuvojat myös hyvät huolto- ja varaosapalvelut.

- Yhden Outbackin kanssa oli sellainen tilanne, että akku simahti kesken ajon. Oli lauantai ja soitin Sorsaan, että tulisiko joku auttamaan. Makehan sieltä tuli ja pian oli uusi akku.

Uusi Outback

Vuoden vaihteessa Johansson osti vuoden 2021 Outbackin Touringvarustelulla. Ostopäätökseen johti hyvien ominaisuuksien lisäksi ajankohta: kolme vuotta oli tullut täyteen.
- Vaihdan auton yleensä kolmen vuoden välein. Silloin vaihtoarvo on vielä kohtuullisen hyvä.

Erityisen tyytyväinen Johansson on ollut uuden auton ominaisuuksiin ja turvallisuuden huomiointiin. Mitään lisäturvalaitteita ei nimittäin ole tarvinnut ostaa, vaan kaikki kuuluivat samaan pakettiin.

Pakko kehua myös järjettömän hyvää äänentoistoa ja miellyttävää auton väriä, hän lisää.

Outbackin kyydissä matka taittuu töihin, reissuihin ja harrastusten pariin. Vuosittain kilometrejä kertyy arviolta noin 15 tuhatta. Vielä muutama vuosi taaksepäin kilometrimäärä saattoi olla tuplaten.

- Bensan hinta alkaa vaikuttamaan siihen lähteekö autolla hoitamaan jonkin yksittäisen asian. Lisäksi korona on karsinut jonkin verran menoja ja töitäkin tulee tehtyä paljon etänä.

Neliveto ei petä

Vuosien aikana Subaru on kuljettanut paikasta toiseen. Mieleenpainuvimmasta reissusta kysyessä Johanssonin ei tarvitse kauaa miettiä.

Olin vuosia sitten kevätaikaan Posiolla. Siihen aikaan ei ollut vielä navigaattoria, joten suunnistin karttakirjan avulla Korouomaan. Lähdin ajelemaan metsäautotietä, joka vaikutti varsin hyväkuntoiselta. Jonkin aikaa ajettuani tie alkoi kaventua ja laskeutui umpimetsään ja aloin ihmettelemään, kun meno alkoi tuntumaan tahmealta.

Pysäytin auton ja menin katsomaan, mikä on ongelmana. Subarun renkaat olivat vanteita myöten uponneet osittain sulaneeseen tiehen. Mietin hetken, mitä teen. Yritänkö peruuttaa vai ajanko eteenpäin. Päätin jatkaa eteenpäin ja ajattelin, että onhan mulla alla neliveto ja eiköhän sen kanssa pääse perille. Pääsin lopulta perille ja tulin jälleen kerran siihen tulokseen, että neliveto ei petä koskaan.