OUTBACK VAIHTUI SOLTERRAAN

Vesa kumpuniemi lähti pohtimaan auton vaihtoa, kun subaru outbackillä Oli mittarissa seitsemän vuotta ja 170 000 huoletonta kilometriä. Nyt kahden kuukauden ja noin 9000 km:n ajokokemuksen myötä Tapaamme tyytyväisen sähköauton omistajan.

Sähköauto oli Vesan uuden auton hankkimisen lähtökohta. Lisäksi sen piti olla nelivetoinen ja varustettu kohtalaisella maavaralla niin, että mökkitie sujuu varmasti huoletta. Kun auton hankinnan aikaan voimassa oli vielä hankintatuki, asettui budjetti alle 50 000 euron hintaisiin ajoneuvoihin. Tässä hintaluokassa vaihtoehtoja ei loppujen lopuksi ollut kovin montaa.

TEKSTI: TIMO PIETILÄ KUVAT: ANNE SALMIO
LOKAKUU 2023

Koska Vesalla oli Subarusta jo aiemmin pitkä hyvä kokemus, ei valinta loppujen lopuksi ollut vaikea. Auto tilaukseen ja odottamaan. Juhannuksen tienoilla odotus palkittiin ja Vesa vastaanotti uuden Subaru Solterran. Luovutuksen jälkeen saman tien alkoi ensimmäinen matka Kuusamoon mökille.

Reissut onnistuneet suunnitelmien mukaan

Nyt parin kuukauden ja noin 9000 kilometrin jälkeen Solterrassa istuu tyytyväinen mies. Mökkireissuja on jo takana useampia, golfaamassa on käyty ahkerasti ja Vantaalla sekä pitkin pääkaupunkiseutua on kurvailtu vilkkaasti.

Mökkikamat mahtuvat mukavasti tavaratilaan, jonne sopii myös pariskunnan kaksi golfbägiä poikittain. Auto on vakaa ja hiljainen ajettava, mittaristo selkeä ja ajoasento hyvä. Kaikki reissut ovat sujuneet niin kuin on meinattukin, Vesa kehuu.

Monella sähköautoa harkitsevalla on ensimmäinen kynnys oudossa sähkötekniikassa. Miten lataukset toimivat, millainen auto on ajaa ja miten monipuolisten ominaisuuksien hallinta painikkeista ja valikoista onnistuu. Vesa vakuuttaa pelkäämisen olevan turhaa. Hän sanoo avanneensa Subaru Solterran tiiliskiven paksuisen ohjekirjan tähän mennessä vain kerran, kun hän halusi säätää kuljettajan vireystilaa valvovaa ominaisuutta. Muut asiat ovat hoituneet joko automaattisesti tai ihan maalaisjärjellä. Vesa ei mitenkään pidä itseään automiehenä tai tietokonenörttinä vaan ihan tavallisena autoilijana, jolla auto on vain siirtymistä varten.

Vesan auto on herättänyt paljon kiinnostusta myös kavereiden ja tuttujen keskuudessa. Koeajollakin on käyty useamman kanssa. Poikkeuksetta kommentit ovat olleet positiivisia. Bensa-autoon en enää palaa, sanoo myös Vesa itse.

Lataamisessa ei ongelmia Auton latausta varten Vesalla on viisi eri firman tägiä eli avainnipussa olevaa lätkää sekä puhelimessa sovellus, jolla auton toimintoja voi säätää etänä sekä seurata esimerkiksi lataus- ja kulutushistoriaa. Kuvaushetkellä auto on kuluttanut keskimäärin 16.7 KW/100 km mikä on varsin kohtuullinen määrä.

Vesa asuu kerrostalossa, jossa ei ole latausmahdollisuutta, mutta minään ongelmana hän ei tätä ole pitänyt. Latausasemia on nykyisin jo niin paljon, että virtaa saa. Useimmiten hän hoitaa latauksen kauppareissun yhteydessä tai tien päällä, kun muutoinkin on aika pitää tauko. Lataaminen matkan jatkamista varten kestää normaalisti puolisen tuntia.

Ainoastaan kerran on ollut tarkempi paikka, kun kaksi ensimmäistä latausasemaa eivät toimineetkaan. Kun kolmannesta vihdoin sai virtaa, näytti jäljellä oleva toimintamatka mittaristossa jo pyöreää nollaa, hän nauraa.

Neliveto ja hyvät valot ovat aivan välttämättömiä, jotta päästään asiakkaan luo turvallisesti pihaan asti. Seuraavaksi auto saa sisuksiinsa kaikki tarvittavat varusteet. Käytäntö sitten osoittaa, tarvitseeko jotakin vielä muuttaa, mutta molemmat ovat odottavalla ja positiivisella mielellä valmiina tosi toimiin.

Kokemuksen myötä Vesa perustelee sähköautoa paitsi sen taloudellisuuden, myös käyttöominaisuuksien vuoksi. Auto on hiljainen, moottori reagoi kaasuun välittömästi ja jatkuva neliveto tuo ajoon Subarulle tunnusomaista vakautta ja etenemiskykyä. Kilpailijoista Subarun erottaa myös jo perusmallin runsas varustelu, joka lisää käyttömukavuutta entisestään.