Tärkeitä iskuja ja niiden vaimentajia
Juuri hirvikolareissa on tavallista, että auto osuu eläimen jalkoihin, jolloin eläin kaatuu. Suurimman törmäyksen ottaa useimmiten vastaan katon etureuna, johon hirven painava ruho iskeytyy.
– Tämä riippuu tietysti autotyypin pituudesta ja korkeudesta, mutta tyypillisesti henkilöautoissa juuri A-pilarit ja tuulilasi ottavat vastaan pahimmat iskut.
Eivätkö voimat sitten ole niin suuria, että kuljettaja on vaarassa lyödä päänsä ohjauspyörään?
– Näinkin voi olla. Samalla on erittäin tärkeää, että turvatyyny ei laukea turhaan, Wenäll toteaa.
– Ei ole varmaa, että auto pysähtyy heti törmäyksen jälkeen. Se voi jatkaa vierimistä ja törmätä johonkin muuhun, vielä vaarallisempaan esteeseen. Tällaisessa tilanteessa onkin tärkeää, että tyyny on tallella mahdollisimman pitkään. Turvatyyny toimii vain yhden ainoan kerran. Kun se on lauennut, se ei enää tarjoa suojaa.
– Hirvikolari on tästä hyvä esimerkki, Wenäll kertoo.
– Siinä etuosan törmäysimpulssi on suhteellisen alhainen, joten auto jatkaa vierimistä suhteellisen suurella nopeudella. Silloin on kiinnostavaa, mihin auto lopulta päätyy. Ei voi etukäteen tietää, pysähtyykö se itsestään vai törmääkö se vastaantulevaan autoon.