55 vuotta bokserimoottoreita

Subarun suunnittelijat havaitsivat jo varhain litteän bokserimoottorin hyödyt. Se onkin ollut Subarun kulmakivenä jo vuodesta 1966 lähtien. Moottori lanseerattiin ensimmäisen kerran Subaru 1000 -malliin, minkä jälkeen se on ollut vakiovaruste kaikissa Subarun omissa malleissa. Vuosien varrella bokserimoottori on asennettu yhteensä 20 miljoonaan autoon.

LOKAKUU 2020
KUVAT: SUABRU
TEKSTI: ToP MEDIA

Bokserimoottorissa on lukuisia teknisiä etuja. Moottori on lähes värinätön eikä siihen tarvitse lisätä energiaa vaativia tasausakseleita. Männät tasapainottavat toisiaan, joten voimat ovat vuorovaikutuksessa. Pisteenä i:n päälle moottorissa on myös tavallista vähemmän liikkuvia osia, jotka voivat mennä rikki. 

Subarun bokserimoottorit ovat erittäin haluttuja energianlähteitä harrastelentäjien ja lentokonerakentajien projekteihin, mikä osaltaan puhuu moottorin toimintavarmuuden puolesta. 

Litteän ja matalalle sijoitettavan moottorin ansiosta auton painopiste on yhtä alhainen kuin urheiluautoissa – reilulla maavaralla. Näin saavutetaan vakaammat ja turvallisemmat ajo-ominaisuudet, mikä näkyy esimerkiksi tehtäessä nopeita väistöjä kovassa vauhdissa. 

Hallittavuutensa ja turvallisen ajettavuutensa ansiosta Subaru on loistava ajoneuvo. Harvat vakiomallit tarjoavat yhtä suurta ajonautintoa. Subarulla ei tarvitse edes ajaa kovaa, sillä sitä on yhtä hauskaa ohjata mutkittelevilla maalaisteillä 70 kilometrin tuntivauhtia. 

Onnettomuustilanteessa auton rakenne on tilanteen tasalla: koko moottori liukuu auton alle sen sijaan, että päätyisi matkustamoon ja vahingoittaisi sekä kuljettajaa että matkustajia.